Talentbeleid

Visie

Sinds schooljaar 2012-2013 ontwikkelt de OSG West-Friesland talentbeleid. Ons talentbeleid is schoolbreed. We richten ons dus op excellente leerlingen op gymnasium, technasium, atheneum, havo en mavo. We vinden het belangrijk dat alle kinderen binnen onze school zoveel mogelijk kansen krijgen hun talenten te onderzoeken. We willen begaafde en hoogbegaafde leerlingen zo vroeg mogelijk erkennen, herkennen en bieden wat ze nodig hebben om zich binnen onze school te ontwikkelen.

Het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft onze school als voorbeeldschool voor talentontwikkeling gefilmd voor hun site over passend onderwijs. Tevens hebben wij in 2014 de Onderwijsprijs Noord-Holland gewonnen voor ons talentbeleid.

Voor ons staat het welbevinden van het kind voorop. Dat betekent meestal dat we in overleg met de leerling vaststellen wat hij of zijn nodig heeft. Dat betekent ook dat we het halen van zo hoog mogelijke cijfers niet het belangrijkst vinden en we erkennen dat de natuurlijke leergierigheid van kinderen in de pubertijd afneemt. Ook benadrukken wij juist voor deze groep, die vaak cognitief al heel ver is, het belang van sportieve en sociale uitdagingen. Daarbij is een hoog IQ geen garantie voor een succesvolle schoolcarrière en weten wij dat dat soms juist ook in de weg kan staan. Graag vormen we met de ouders, docenten, begeleiders en mentor samen een veilige kring om het kind heen in de begeleiding.

 

Doel

We willen graag dat alle kinderen zich prettig, gezien en gehoord voelen bij ons op school. Daarom besteden we extra aandacht aan (hoog)begaafde leerlingen, die immers vaak extra begeleiding nodig hebben. Wij begeleiden met name bij schoolse zaken. Voor leerlingen met grote sociaal-emotionele problemen kunnen we op dat vlak als school niet voldoende ondersteuning bieden en verwijzen we via het i.o.t. door naar huisarts of andere hulpverlening.

We hebben met ons talentbeleid de volgende doelen voor ogen: (weer) plezier (krijgen) in school, het welbevinden van de leerling, productiviteit van de leerling, het halen van de kerndoelen en eindtermen, het ontwikkelen van vaardigheden en de mogelijkheden en ruimte bieden tot verkenning van de talenten van de leerling.

We bieden maatwerk. Dat kan bestaan uit verdieping, verbreding, versnelling, aandacht voor executieve functies, mindset en/of leren leren. Uiteindelijk willen we dat de leerling zelfstandig wordt, eigenaar wordt van zijn of haar leerproces en leert zelf de regie te voeren over zijn of haar extra behoeften. Dat betekent dat we ook van leerlingen aanpassingen en veranderingen vragen in de weg naar zelfstandigheid. Dat betekent in een enkel geval ook, dat we niet de juiste begeleiding kunnen bieden als school. We vragen ouders om mee te denken en om steun en medewerking in onze begeleiding van hun kind.