Ondersteuning

Iedereen heeft zijn eigen talenten. De OSG wil jou je talenten laten ontdekken en verder ontwikkelen. Hoe? Door het onderwijs te bieden dat zo goed mogelijk bij jou past. Onderwijs op maat, noemen we dat. En dat kan bestaan uit extra ondersteuning of juist uit extra uitdaging.

Taal en rekenen
In de brugklas, en ook in de klassen daarna, maken alle leerlingen taal- en rekentoetsen. Als daaruit blijkt dat leerlingen hierin extra ondersteuning nodig hebben, kunnen zij deelnemen aan een speciaal oefenprogramma.

Extra ondersteuning
Er zijn leerlingen die meer begeleiding en ondersteuning nodig hebben dan in de reguliere lessen door mentor en vakdocenten gegeven kan worden. Voor leerlingen die leer- en/of sociale problemen hebben en die niet genoeg hebben aan de contacten met de mentor, zijn er extra opvang- en begeleidingsmogelijkheden binnen de school. Het gaat hierbij om leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie, faalangst, ADHD en/of ASS.

Dyslexie
Leerlingen met de diagnose dyslexie of dyscalculie krijgen een faciliteitenpas. Met deze pas hebben zij recht op extra tijd bij toetsen en mogen zij, na overleg met de dyslexie/dyscalculiecoach en docent, toetsen op een laptop maken. Ook krijgen zij in de steungroep extra begeleiding waarbij zij handvatten krijgen om om te gaan met hun dyslexie. Meer informatie over ons dyslexiebeleid is te vinden in het dyslexieprotocol. Voor leerlingen met dyscalculie geldt een soortgelijk traject.

Leerlingen met een diagnose
Leerlingen met een diagnose (bijvoorbeeld ADHD, ASS of een lichamelijke beperking zoals bijvoorbeeld reuma of diabetes) krijgen een faciliteitenpas. Zij kunnen, na overleg, aanspraak maken op extra ondersteuning van specialisten binnen de school. Deze ondersteuning wordt ingezet in samenspraak met ouder(s)/verzorger(s) en eventueel andere begeleidende instanties. Voorafgaand aan het schooljaar wordt indien nodig een intake met een begeleider van Lokaal 200 gepland om de ondersteuningsbehoefte in kaart te brengen en afspraken hierover te maken.

Lokaal 200

Krijgt een leerling op de basisschool extra ondersteuning? Zijn er aparte afspraken gemaakt tijdens lessen of toetsen? Verwacht de juf of meester dat er op de middelbare school ook afspraken nodig zijn?

Bijvoorbeeld vanwege:

  • dyslexie of dyscalculie,
  • ADHD of ASS,
  • hoogbegaafdheid,
  • diabetes, reuma,
  • Nederlands als tweede taal
  • Bijzondere familieomstandigheden.

Laat dit weten bij de aanmelding!

Er is bij ons op school een ondersteuningsplek (lokaal 200) waar een deel van onze leerlingen komt voor time-outs of tijdelijke extra ondersteuning. In Lokaal 200 is er dagelijks een team van vaste medewerkers aanwezig.

De ondersteuners van ‘lokaal 200′ kunnen meedenken welke afspraken er voor de leerling gelden op de OSG. Dit noemen wij faciliteiten. Vanuit lokaal 200  worden die faciliteiten toegekend.

Het is belangrijk dat de huidige ondersteuningsplannen bijgevoegd worden bij de aanmelding! (Zoals OPP, groeidocument, digidoor.)

Leerlingen helpen leerlingen
Als aanvulling op de vakspecifieke steunlessen geeft een groep zorgvuldig geselecteerde bovenbouwleerlingen hulplessen aan de leerlingen uit de brugklas. Dit gebeurt op aanvraag van de leerling, ouder(s)/verzorger(s) of docenten.